Regulamin rozliczeń kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków w budynkach stanowiących własność Gminy Opole
§1
Podstawa prawna regulaminu
- Ustawa z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. 2015 poz. 139 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (j.t. Dz.U. 2014 poz. 150 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 11 maja 2001r. Prawo o miarach (j.t. Dz.U. 2013 poz. 1069)
- Rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. 2006 nr 127 poz. 886)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. 2002 nr 8 poz. 70)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. 2008 nr 5 poz. 29
z późn. zm.)
§2
Postanowienia ogólne
Regulamin wprowadza się w celu zapewnienia jednolitego i jednoznacznego sposobu postępowania przy określeniu opłat za dostawę wody i odprowadzanie ścieków oraz okresowym rozliczaniu ich kosztów w lokalach mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w nieruchomościach stanowiących 100% własność Gminy Opole, zarządzanych przez Miejski Zarząd Lokali Komunalnych w Opolu.
§ 3
Ustalenia wstępne
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- Właściciel – Gmina Opole;
- Zarządca – Miejski Zarząd Lokali Komunalnych w Opolu, będący jednostką budżetową Gminy Opole;
- Dostawca – Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które
w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność oraz przedsiębiorstwo, które świadczy usługi w zakresie wywozu nieczystości płynnych ze zbiorników wybieralnych; - Użytkownik lokalu – najemca lokalu lub osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego;
- Wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym;
- Przyłącze wodociągowe – odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym;
- Wodomierz indywidualny – przyrząd pomiarowy umożliwiający ustalenie ilości pobranej wody w lokalu. W przypadku, gdy lokal wyposażony jest w dwa lub więcej wodomierzy, podstawą ustalenia zużycia wody jest suma odczytów wszystkich wodomierzy indywidualnych. Wodomierze indywidualne spełniają jednocześnie funkcję podzielników kosztów;
- Lokal opomiarowany – lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowany jest wodomierz indywidualny rejestrujący zużycie wody z wszystkich punktów czerpalnych przypisanych do lokalu, który winien posiadać:
- legalizację Głównego Urzędu Miar,
- oplombowanie układu instalacji wykonane przez służby techniczne zarządcy lub firmę działającą na jego zlecenie, zabezpieczające przed nieuprawnioną ingerencją w wodomierz,
- protokół odbioru (montażu/wymiany) sporządzony przez uprawnioną do tego osobę,
- lokalizację gwarantującą możliwość wymiany, założenia plomb i dokonywania odczytów;
- Lokal nieopomiarowany – lokal, w którym nie zostały zainstalowane wodomierze indywidualne opomiarowujące wszystkie ujęcia wody przypisane do lokalu lub przynajmniej jeden z wodomierzy indywidualnych nie posiada legalizacji lub został uszkodzony.
- Okres rozliczeniowy – obejmuje rok kalendarzowy lub półrocze, przy czym w uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość jego skrócenia bądź wydłużenia.
§4
Ustalenie opłat zaliczkowych
- Opłata za dostawę wody i odprowadzanie ścieków pobierana jest w formie miesięcznej zaliczki i podlega rozliczeniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
- Ustala się następujące opłaty zaliczkowe:
- Opłatę za zużycie zimnej wody;
- Opłatę za odprowadzanie ścieków.
- Wysokość opłat zaliczkowych ustalana jest indywidualnie dla każdego lokalu
w oparciu o koszty ponoszone w poprzednich okresach rozliczeniowych. - Wysokość opłaty zaliczkowej może ulec zmianie w przypadku wprowadzenia przez dostawców zmian taryf, stwierdzenia przez zarządcę znacznego spadku lub wzrostu kosztów w trakcie okresu rozliczeniowego bądź w wyniku rozliczenia oraz uzasadnionego wniosku użytkownika lokalu.
- O wysokości nowej obowiązujące zaliczki użytkownicy lokali zawiadamiani są na piśmie.
§5
Rozliczenie kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków
- Rozliczenia dokonuje się odrębnie dla każdego budynku lub grupy budynków, gdy posiadają wspólne przyłącze wodociągowe.
- Rozliczeniu podlega suma kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków dla nieruchomości. Na całkowity koszt dostawy wody i odprowadzania ścieków dotyczący węzła rozliczeniowego składa się suma kosztów wynikająca z faktur lub innych dokumentów księgowych wystawionych przez dostawcę w okresie rozliczeniowym. Dla węzłów rozliczeniowych, do których należą również budynki stanowiące własność innych podmiotów, całkowity koszt dostawy wody
i odprowadzania ścieków ustala się na podstawie odrębnych kalkulacji. - Przyjmuje się, że ilość odprowadzanych ścieków jest równa ilości dostarczonej wody, z wyjątkiem sytuacji, gdy ilość wywiezionych nieczystości płynnych ze zbiorników bezodpływowych jest mniejsza od ilości zużytej wody. W takim przypadku przyjmuje się, że ilość odprowadzanych ścieków jest zgodna z ilością wynikającą z faktur za wywóz nieczystości płynnych.
- Rozliczenie kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków dla lokalu polega na ich porównaniu z opłatami zaliczkowymi określonymi w §4 pkt 2.
- Koszt zużycia wody i odprowadzania ścieków dla lokali opomiarowanych ustala się na podstawie wskazań wodomierzy indywidualnych (zimnej i ciepłej wody) z uwzględnieniem obowiązującej w okresie rozliczeniowym ceny wody i ścieków.
gdzie: KLO – Koszt zużycia wody/ścieków dla lokalu opomiarowanego [zł]
ZI – Zużycie w lokalu według wskazania wodomierza indywidualnego [m3]
C – Cena jednostkowa wody/ścieków [zł/m3]
- Koszt zużycia wody i odprowadzania ścieków dla lokali nieopomiarowanych ustala się na podstawie różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań liczników w lokalach opomiarowanych rozdzielanej proporcjonalnie do liczby osób w lokalach nieopomiarowanych.
gdzie: KLN – Koszt zużycia wody/ścieków dla lokalu nieopomiarowanego [zł]
∑K – Koszty zużycia wody/ścieków w budynku [zł]
∑KLO – Suma kosztów zużycia wody/ścieków w lokalach opomiarowanych [zł]
∑OLN – Liczba osób zgłoszonych w lokalach nieopomiarowanych [osoby]
OLN – Liczba osób w lokalu nieopomiarowanym [osoby]
- W przypadku pełnego opomiarowania wszystkich lokali rozliczenie kosztów następuje według wskazań liczników z uwzględnieniem różnicy wskazań między wodomierzem głównym i sumą wskazań liczników indywidualnych rozdzielonej proporcjonalnie do ilości zgłoszonych w lokalach osób.
gdzie: KLO – Koszt zużycia wody/ścieków dla lokalu opomiarowanego [zł]
ZI – Zużycie w lokalu według wskazania wodomierza indywidualnego [m3]
C – Cena jednostkowa wody/ścieków [zł/m3]
RL – Koszt różnicy między wskazaniem wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy w lokalach dla danego lokalu [zł]
gdzie: RL – Koszt różnicy między wskazaniem wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy w lokalach dla danego lokalu [zł]
∑K – Koszty zużycia wody/ścieków w budynku [zł]
∑KLO – Suma kosztów zużycia wody/ścieków w lokalach opomiarowanych [zł]
∑O – Liczba osób zgłoszonych we wszystkich lokalach w budynku [osoby]
OL – Liczba osób w lokalu [osoby]
- Koszt opłaty abonamentowej pobieranej przez dostawcę rozlicza się proporcjonalnie do ilości lokali z uwzględnieniem okresu użytkowania lokalu.
gdzie: KAL – Koszt opłaty abonamentowej dla lokalu [zł]
∑KA – Koszty opłaty abonamentowej dla budynku [zł]
L – Liczba lokali w budynku
DL – Liczba dni zasiedlenia lokalu w okresie rozliczeniowym
D – Liczba dni w okresie rozliczeniowym
- Zobowiązuje się użytkowników lokali do zgłaszania odczytów liczników indywidualnych na koniec czerwca i grudnia każdego roku (w terminie odpowiednio do dnia 5 lipca i 5 stycznia).
- Brak odczytu w wymaganym terminie spowoduje rozliczenie kosztów dla lokalu według odczytu prognozowanego ustalonego na podstawie średniego zużycia
z poprzednich okresów rozliczeniowych. - Brak odczytów w dwóch kolejnych wymaganych terminach może spowodować rozliczenie kosztów dla lokalu według zasad określonych w §5 pkt 6.
- W przypadku awarii licznika indywidualnego, zużycie do rozliczenia ustala się na podstawie zasad określonych w §5 pkt 10. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia licznika indywidualnego lub uszkodzenia plomb na urządzeniu przez użytkownika lokalu, zużycie do rozliczenia ustala się na podstawie zasad określonych w §5 pkt 6.
- Na dzień przejęcia lub zdania lokalu użytkownik zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o odczycie licznika indywidualnego. Rozliczenie dokonane zostanie zgodnie z okresem użytkowania lokalu oraz dokonanym odczytem pośrednim, jednak możliwe będzie dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
W przypadku braku odczytu pośredniego, rozliczenie dokonane zostanie na podstawie odczytu prognozowanego. - W przypadku, gdy w poprzednim okresie rozliczeniowym lokal rozliczony został według zasad określonych w §5 pkt 11, w bieżącym okresie rozliczeniowym, odczyt początkowy zostanie uśredniony na podstawie odczytu z okresu poprzedzającego i odczytu końcowego okresu bieżącego.
- Za zużycie wody i odprowadzanie ścieków w pomieszczeniach wspólnego użytku (np. wc na klatce schodowej), w których zainstalowane są liczniki indywidualne, obciążani są korzystający z tych pomieszczeń użytkownicy lokali proporcjonalnie do liczby osób zgłoszonych w poszczególnych lokalach.
- Użytkownicy lokali mieszkalnych zobowiązani są do bieżącego zgłaszania zarządcy zmian w liczbie osób zamieszkałych w lokalu, a użytkownicy lokali użytkowych ilości osób zatrudnionych.
- Rozliczenia dokonane zostaną po zakończeniu okresu rozliczeniowego
i przekazane użytkownikom lokali na piśmie. - Kwoty wynikające z rozliczenia zaksięgowane zostaną na indywidualnych kartotekach finansowych użytkowników lokali.
- Jeżeli w wyniku rozliczenia okaże się, iż naliczone w okresie rozliczeniowym zaliczki nie pokrywają kosztów dostawy wody
i odprowadzania ścieków dla lokalu, użytkownik lokalu zobowiązany jest do pokrycia kwoty niedopłaty w terminie wyznaczonym w zawiadomieniu o rozliczeniu. Od wpłat dokonanych po tym terminie naliczane będą ustawowe odsetki. - Jeżeli w wyniku rozliczenia okaże się, iż naliczone w okresie rozliczeniowym zaliczki będą wyższe od kosztów dostawy wody
i odprowadzania ścieków dla lokalu, nadpłata zostanie zaliczona w poczet opłat za użytkowanie lokalu lub zwrócona bezgotówkowo na konto bankowe wskazane przez użytkownika lokalu w odrębnym wniosku.
- Jeżeli w wyniku rozliczenia okaże się, iż naliczone w okresie rozliczeniowym zaliczki nie pokrywają kosztów dostawy wody
§6
Reklamacje
- Wszelkie reklamacje dotyczące rozliczenia kosztów zużycia zimnej wody
i odprowadzania ścieków należy składać pisemnie w siedzibie zarządcy
w terminie 30 dni od daty doręczenia rozliczenia. - Odwołanie rozpatrzone zostanie w terminie 30 dni od daty jego wniesienia.
- Złożenie odwołania nie zwalnia użytkownika od obowiązku uregulowania salda z rozliczenia w wyznaczonym terminie.
- Uznanie reklamacji i korekta rozliczenia danego lokalu nie musi zmieniać rozliczenia całego budynku, a wyliczona wówczas różnica kosztów może stanowić bilans otwarcia kolejnego okresu rozliczeniowego (tj. pomniejsza
lub powiększa koszty okresu bieżącego).
§7
Postanowienia końcowe
- Koszt montażu i legalizacji wodomierzy pokrywa właściciel tj. Gmina Opole.
- Użytkownik lokalu zobowiązany jest do ochrony urządzeń pomiarowych przed zniszczeniem. W przypadku stwierdzenia ich zniszczenia lub niewłaściwego działania zobowiązany jest on niezwłocznie zgłosić powyższy fakt zarządcy.
W przypadku uszkodzeń urządzeń pomiarowych z winy użytkownika, wszystkie koszty związane z ich usunięciem pokrywa użytkownik. - Przypadki nieuregulowane niniejszym regulaminem rozpatrywane będą indywidualnie z zastosowanie odpowiednich przepisów prawa.
§8
Wprowadzenie regulaminu
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.